Einu kažkur, surasti kažko arba Ką būtina žinoti, norint pasiekti Tikslą?

Havajų šamanų išmintis byloja: „Į ką sukoncentruosite dėmesį, tokį ir rezultatą gausite“

Tai reiškia, kad norint pradėti įgyvendinti arba ką nors pakeisti savo gyvenime, svarbu aiškiai suvokti, ko norite. Priešingu atveju, gyvenimas pasidaro kaip pasakėčia: einu ten, nežinau kur, surasti kažką, nežinau ką…

Ar pažįstamas jausmas, kai siekiate svajonės, bet RANKOS SVYRA, nes ir vėl nesiseka, o aplinka, rodos, susimokė prieš Jus?  Ar pažįstamas jausmas, lyg gyventumėte ne savo gyvenimą, nes GALITE GEROKAI DAUGIAU, nei padarote.

Ar retkarčiais stebint aplinkinius kyla minčių: „Tau tai gerai, o man…“ O gal turite svajonių, kurių neįgyvendinate galvodami: „Tai ne man…“

PRISIMINKITE: Atsargiai su svajonėmis – jos gali išsipildyti!

Atsakykite sau, kuo skiriasi Svajonė ir Tikslas? Ar pritartumėte, jog aiškiai įvardinta, sukonkretinta ir apibrėžta laike Svajonė tampa Tikslu? Ar sutiktumėte, jog Svajonę pavertę Tikslu, įsipareigojame jos siekti arba pripažinti sau, jog ne taip labai turiu noro ir motyvacijos Svajonei įgyvendinti. O gal paprasčiausiai mėgstu svajoti?..

Pabandykite šią tikslų nustatymo ir formulavimo sistemą ir visų pirma atsakykite sau į šiuos klausimus (efektyviausia bus, jei atsakymus pasižymėsite/ užsirašysite/ nupiešite ant lapo:

  • Užsirašykite 3 didžiausias savo Svajones.

Kaip seniai svajojate apie tai ? Kiek procentiškai esate padaręs, kad Svajonę pasiektumėte ?

  • Kiek procentų Jūsų Svajonių paprastai tampa Tikslais?

Ką Jums sako šie skaičiai? Ar jie Jus tenkina ?

  • Kokios priežastys lemia, jog dalis Svajonių lieka Svajonėmis ?

(Ar paprasta Jums priimti sprendimus ? Kiek savyje randate motyvacijos Svajonėms paversti Tikslais ir jų siekti ? Ar Jūs iš tiesų norite Svajones įgyvendinti (gal Jums patinka tiesiog svajoti…) ?

Jei atsakius į klausimus kyla jausmas, jog NORITE POKYČIŲ, jei jaučiate, jog ATĖJO LAIKAS SVAJONES PAVERSTI TIKSLAIS:

anksčiau užsirašytų Svajonių pasirinkite vieną, kurios įgyvendinimas atneštų didžiausią naudą Jums ir išbandykite SMARTEF modelį, kuris padės aiškiai įsivardinti, KO IŠ TIESŲ NORITE, įvertinti pokyčių GALIMYBES ir RIZIKAS bei rasti BŪDUS TIKSLAMS PASIEKTI.

S – SPECIFIC (KONKRETUS)

siekiant užsibrėžto tikslo, jūs turite tiksliai žinoti, ko norite. Todėl naudinga peržvelgti visus Jums svarbius veiksnius. Situacijos įvetinimas turėtų būti kiek įmanoma konkretesnis ir apimantis visas svarbias detales bei formuluojamas esamuoju laiku. Konkrečiai formuluodami tikslą, užsirašykite:

  • Kaip tikslą suformuluočiau vienu sakiniu ?
  • Kas man šiame tiksle svarbiausia ?
  • Ką noriu šiuo tikslu įgyti / atrasti/ pakeisti?
  • Ko norite atsikratyti, pasiekdamas šį tikslą ? Ko noriu atsisakyti ?

Pvz. jei norite automobilio, pasižymėkite, kokios markės yra automobilis? Ar bus tai naujas automobilis ar gali būti naudotas? Kokia turi būti kaina, kokios techninės charakteristikos Jums svarbios. Atvirai sau įsivardinkite, kokios priežastys lemia automobilio pasirinkimą, kas Jums svarbu, kas Jus skatina, kas riboja?

Jei svajojate išvykti atostogų, įsivardinkite, kokia šalis tai turėtų būti? Kokios priežastys lemia šios šalies pasirinkimą? Kokioje kitoje šalyje rastumėte tai, ko reikia Jums (įspūdžiai, šiluma, ekstremalus laisvalaikis, bendravimas, pažintys…)?

M – MEASURABLE (IŠMATUOJAMAS)

Įsivardinkite, kuo matuosite Tikslą, jog besimėgaudami Tikslo siekimo procesu, o gal pavargę nuo jo, nepraleistumėte Rezultatų:

  • Kaip suprasiu, kad Tikslas pasiektas?
  • Ką matysiu/ išgirsiu/ darysiu ir jausiu tą akimirką, kai bus pasiektas Tikslas?
  • Kada pasakysiu sau, jog esu jau pusiaukelėje ?
  • Kokie svarbūs šio Tikslo pasiekimo etapai ? (suskaidykite Tikslą į mažesnes dalis)
A – ATTRACTIVE (PATRAUKLUS)

Aiškus suvokimas VARDAN KO siekiu šio tikslo, leidžia suvokti, kiek šis tikslas man aktualus ir didina motyvaciją, padeda koncentruotis į tikslingą veiklą. Atsakykite į klausimus:

  • Kokias mano vertybes ir įsitikinimus šis Tikslas atitinka ir sustiprina?
  • Kuo šis Tikslas pakeis mano veiklą/ gyvenimą?
  • Kokią papildomą naudą/ malonumą/ teigiamus pokyčius atneš Tikslo įgyvendinimas?
  • Ką turiu prisiminti, jei suabejosiu Tikslu?
  • Kuo svarbus kiekvienas iš Tikslo etapų ?
  • Kokios naujos patirties įgysiu siekdamas šio Tikslo ?
  • Kuo norėsiu save apdovanoti kiekviename etape ? Kaip galiu save paskatinti ?

Ir itin svarbu: Ar šis Tikslas Jūsų? Sąžiningai atsakykite sau, kam šio tikslo įgyvendinimas svarbesnis – Jums ar Jūsų aplinkiniams? Labai dažnai žmonės bando pasiekti tikslų, kurie jiems visai neįdomūs. Tokiems tikslams pasiekti prireikia daug energijos, o jei ir pavyksta pasiekti šį tikslą, tai rezultatai nedžiugina.

R – REALISTIC (REALISTIŠKAS)

Ši dalis apie resursus (laiko ir veiksmų), rizikos numatymą ir įvertinimą

  • Kad galėtumėte pasiekti savo Tikslą, kokių Jums reikia resursų (žinios, pažintys, informacija, kt.) kiekvienam iš Tikslo etapų pasiekti ? Ką jau turite ? Ką reikėtų įgyti (paskaityti, išmokti, surasti, susipažinti, pasiklausiti, kt.) ?
  • Kiek laiko Jums reikia tikslo įgyvendinimui, atsižvelgiant į resursus, kuriuos jau turite ir kurių reikia įgyti?
  • Kiek ir kuo galite leisti sau rizikuoti ? Ką turite padaryti, kad rizika būtų mažesnė ?
T – TIMED (PASKIRSTYTAS LAIKE)

Kuo Tikslas aiškesnis laike, tuo labiau tikėtina, kad jis bus pasiektas. Todėl būtina tikslą susieti su konkrečiu terminu (metai, mėnuo ar mėnuo ir diena, savaitės diena, kt.).

Kaip galėtų skambėti laike apibrėžtas tikslas:

Po 1 mėn., š. m. rugsėjo mėn, aš esu užregistravęs įmonę, pavadinimu _____. Po 2 metų, _____ m. ______ mėn. ____ d. esu įmonės, užsiimančios ______ , pasiekiančios __________ apyvartą, savininkas. Per 1 mėn. uždirbu _________.

arba

Š. m. liepos mėn. su šeima esu Maldyvuose, džiaugiuosi poilsiu keliaudama ir bendraudama su vietiniais gyventojais.

Jei kyla pasipriešinimas ir nenorite pririšti savo tikslo prie konkrečios datos, o tiesiog formuluojate  “po dviejų metų”, lieka didelė rizika, jog pats tikslas teliks svajone ir jo pasiekimo terminas sėkmingai judės į priekį kartu su Jumis, visada tuo pačiu atstumu: “po dviejų metų“.

E – ECOLOGICAL (EKOLOGIŠKUMAS)

Geštalto pokyčių teorija gražiai apibrėžia, jog bet koks pokytis vienoje srityje, neša pokytį kitoje srityje. Ši SMARTEF dalis apie pasekmes, kai tikslas pasiekiamas arba nepasiekiamas.

  • Kokią naudą gausiu, jei Tikslas bus pasiektas?
  • Ką prarasiu, jei Tikslas bus pasiektas ?
  • Kokią naudą gausiu, jei tikslas nebus pasiektas?
  • Ką prarasiu, jei Tikslas nebus pasiektas ?
  • Kaip Tikslo siekimas paveiks mano aplinką (artimiausius žmones, veiklą, asmeninį gyvenimą) ?

Šie klausimai padės suprasti vadinamąjį antrinę naudą iš nesėkmės bei padės pamatyti papildomą sėkmės naudą ar praradimus, kuriuos svarbu įvertinti. Pavyzdžiui, karjera darbe gali turėti teigiamos įtakos finansiniu požiūriu ar profesinio tobulėjimo prasme, tačiau pareikalaus daugiau darbo laiko ir gali paaštrinti konfliktus šeimoje. Aiškiai įsivardinus situaciją, galima ją iš anksto įvertinti ir išspręsti.

F – FORMULATED IN POSITIVE (SUFORMULUOTAS POZITYVIAI)

Tikslas, suformuluotas būsimu laiku, gali ir likti ateityje. Todėl Tikslą formuluokite esamuoju laiku  arba būtuoju laiku pozityviu formatu, vengiant dalelytes ne (pvz. 2020 m. gruodį esu baigęs/pasiekęs ar 2020 m. gruodį nusipirkau/pamačiau).

Kartais pozityviai suformuluoti sekasi sunkiai, tačiau tai leidžia atrasti naujus resursus ir sutelkti dėmesį į galimybes norimam tikslui pasiekti, vietoj energijos eikvojimo, siekiant to, kas nepatinka ar koncentruojantis į priežastis, kodėl negaliu gyventi taip, kaip noriu. Palyginkite dvi formuluotes: „Aš nebenoriu daugiau dirbti šiame bjauriame kolektyve, gaišdamas dieną neaiškioms užduotims“  ir „Aš noriu dirbti tarptautinėje kompanijoje ir kurti interjero dizainą.“ Į ką žmogus koncentruojasi pirmuoju atveju ir į  ką antruoju atveju?

Nuo ko jau šiandien galite pradėti eiti savo Tikslo link?

Paruošė: koučingo specialistai Gerda Asipavičienė (asmeninės ir komandinės koučingo sesijos, mokymai organizacijoms), Marijus Kvilis (asmeninės ir komandinės koučingo sesijos, mokymai organizacijoms).

Naudota Jack Makani rekomendacijos tikslų formulavimui, Geštalto pokyčių teorija.